تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : nafisigh
حوزه : حوادث, حوادث غیرمترقبه
شماره : 6408
تاریخ : ۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ :: ۰:۱۲
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی : دولت‌ها بدون مشارکت مردم توانایی بازسازی ویرانی‌ها را ندارند رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ دولتی به‌تنهایی و بدون مشارکت عمومی نمی‌تواند از عهده ترمیم و بازسازی آثار و پیامدهای بحران‌های فراگیر مانند زلزله و سیل برآید؛ بنابراین ضرورت مشارکت‌های مردمی در سیل و زلزله تردیدناپذیر است.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ دولتی به‌تنهایی و بدون مشارکت عمومی نمی‌تواند از عهده ترمیم و بازسازی آثار و پیامدهای بحران‌های فراگیر مانند زلزله و سیل برآید؛ بنابراین ضرورت مشارکت‌های مردمی در سیل و زلزله تردیدناپذیر است. محمدمهدی فرقانی درباره مشارکت‌های مردمی پس از وقوع بلایای طبیعی به‌ویژه سیل اخیر در شهرهای ایران اظهار کرد: مشارکت‌های نقدی، مادی و معنوی مردمی یکی از ابزارهای عمده و مهم برای مواجهه با بحران است. وی افزود: مشارکت‌های عموم مردم پس از وقوع بحران نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، فردی، اجتماعی و اقتصادی افراد سیل‌زده دارد. رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی با اشاره به محدود بودن منابع دولت یادآور شد: محدودیت منابع به دولت‌ها اجازه نمی‌دهد که به‌تنهایی عواقب مسائل پیش‌آمده را رفع کنند. فرقانی درباره حضور و نقش سلبریتی‌ها در افزایش مشارکت عمومی پس از بحران‌ها گفت: نقش سلبریتی‌ها در بحران‌های اخیر نشان‌دهنده این است که در بسیاری از مواقع اعتماد مردم به شخصیت‌های حقیقی بیشتر از نهادهاست. به گفته وی، جلب مشارکت مردم به اعتماد آن‌ها به نهادها و اشخاص بستگی دارد. کاهش اعتماد مردم به نهادها، بحث نیاز به بازنگری در عملکرد آن‌ها را مطرح می‌کند. این استاد ارتباطات با اشاره به لزوم تلاش دولت برای ارتقای اعتماد عمومی خاطرنشان کرد: اعتماد عمومی با عملکرد مطلوب و مشاهده آثار و نتایج آن توسط مردم محقق می‌شود. فرقانی ادامه داد: مردم باید اعتماد داشته باشند که دولت کارآمد است، اما این کارآمدی برای مواجهه با بحران کافی نیست. **کارکرد رسانه جلب مشارکت عمومی است رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت عمومی در بحران‌ها اظهار کرد: به‌طورکلی یکی از کارکردهای رسانه‌ها جلب مشارکت عمومی در فرآیندهای توسعه و فعالیت‌های اجتماعی است. فرقانی افزود: رسانه‌ها می‌توانند مردم را در خبرهای بحران‌ها درگیر کرده و آن‌ها را به مشارکت ترغیب کنند؛ چرا که ارائه اخبار گزارش در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله احساسات عمومی را برمی‌انگیزد. وی معتقد است که رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی صحیح و آگاه کردن مردم از واقعیت‌های بحرانی با تشویق آن‌ها به مشارکت در فرآیند امداد و نجات، از شدت تأثیر نامطلوب بحرانی در زندگی عمومی می‌کاهند. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت اعتماد مردم به حکومت و رسانه‌ها گفت: هر چه میزان اعتماد مردم به رسانه‌ها و حکومت بیشتر باشد؛ فراخوان‌های رسانه‌ای، کارکرد مؤثرتری دارد. منبع : ایرنا

© 2019 تمام حقوق این سایت برای کتابداران محفوظ می باشد.