انحصار در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی در ایران به جای کمک به ارتقای فناوری در این بخشها منجر به درجا زدن آن شده است. علاوه بر این واردات انحصاری خودرو هم منجر به رانت برای عدهای خاص شده. در اینباره کاربری توئیتری به نام «احسان» در یک توئیت به مشتریمداری کارخانه تویوتا اشاره کرد که شاید مدیران ایران خودرو و سایپا را خجالت بدهد: تویوتا برای اینکه تولیدش به صرفه شود در چین و مالزی خودرو تولید میکند یا روی کشتی در حال حرکت خودرو مونتاژ میکند تا بتواند یک خودروی تویوتا کرولا را ۲۰۰۰۰ دلار تمام کند و در بازار با بقیه غولها رقابت کند، اما مافیای خودروی ایران همین خودروی یک میلیاردی را در بازار به ما ۴.۵ میلیارد میفروشند، یعنی ۳.۵ میلیارد تومان سود خالص!
برترین ها